Als u een hypotheek niet bij de bank maar bij een derde, zoals familie, afsluit bij de koop van een woning, gelden er aanvullende voorwaarden. Hoe nauw luisteren deze en is er herstel mogelijk als het fout gaat? Wat vond de rechter hiervan?

Niet bij een bank?
Het komt steeds vaker voor dat derden worden ingeschakeld om de aankoop van een eigen woning te financieren. Vanwege de torenhoge prijzen op de woningmarkt doen vooral jongeren als starter op de woningmarkt vaak een beroep op hun ouders of andere derden, zoals hun werkgever. De rente op een dergelijke lening is gewoon aftrekbaar, mits er voldaan wordt aan de normale voorwaarden plus een aantal extra voorwaarden. Deze laatste zijn met name bedoeld om de controle door de fiscus te vereenvoudigen. Onlangs kwam een zaak voor de Hoge Raad waarbij de vraag centraal stond of en tot wanneer er correctie mogelijk is als bij de aangifte met betrekking tot genoemde voorwaarden een fout is gemaakt (ECLI:NL:HR:2021:1719). Wat besliste de hoogste rechter?

Ieder jaar opnieuw vraagt uw adviseur u om de eindvoorraad te tellen. Dat is een lastig karwei, maar wel nodig om tot juiste jaarcijfers te komen. Maar tegen welke waarde waardeert u de getelde voorraad en telt ook de voorraad in uw koeling en vriezer mee?

Momentopname
Een voorraadtelling is een momentopname, bijv. op 31 december 2021. De beginvoorraad plus uw inkopen over 2021 minus de eindvoorraad resulteren in de uiteindelijke inkopen 2021. Zoals u weet, is dit de basis van waaruit de winstmarge over 2021 wordt berekend. Let op. Hoe groter de onjuistheden in de voorraadtellingen, hoe groter de afwijkingen in de winstmarge zullen zijn. Een juiste voorraadtelling is dan ook van belang voor een juiste winstmarge.

23 december

Na de aangescherpte coronamaatregelen kwam de overheid meteen ook met vernieuwde versoepelingen op het gebied van belastingbetaling. Welke zijn dat?

Fiscale maatregelen
In verband met de verscherpte coronamaatregelen van de overheid heeft het kabinet het bijzonder uitstel van betaling verlengd en besloten de invorderingsrente per 1 januari 2022 niet te verhogen.

Heeft u bijzonder uitstel van loonbelasting aangevraagd in verband met corona, dan hoeft u nu de loonbelasting nog niet te betalen. U begint uiterlijk per 31 oktober 2022 met betalen en de belastingschuld moet (behalve als u andere afspraken maakt met de Belastingdienst) uiterlijk 1 oktober 2027 helemaal afgelost zijn.

Voor sommige fiscale aftrekfaciliteiten voor ondernemers is het nodig dat u voldoende uren in uw bedrijf werkt. Dit vereist vaak een solide onderbouwing. Hoe pakt u dat aan, wanneer is dit vooral van belang en wat zijn anders de risico’s?

Het aantal zzp’ers is de laatste jaren explosief gegroeid. Ook omdat deze onder voorwaarden gebruik kunnen maken van een aantal fiscale faciliteiten. De overheid wil de meeste faciliteiten wel beperken tot de groep ‘echte’ ondernemers, ofwel de ondernemers die hoofdzakelijk in hun bedrijf werkzaam zijn. Om dit te bereiken geldt voor de meeste faciliteiten het zogenaamde ’urencriterium’. Wie hieraan niet voldoet, heeft dus geen recht op deze faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek.

Als ondernemer bent u waarschijnlijk regelmatig onderweg. Maar als u dan een hapje eet of wat drinkt, kunt u deze kosten dan in aftrek brengen? Hoe zit dat met dergelijke kosten van uw personeel? Wat vond de rechter hiervan?

Ondanks corona bent u als ondernemer in het MKB waarschijnlijk niet de hele dag op de zaak. Overleg met leveranciers, klanten, de bank, uw accountant en andere zakenrelaties zorgen ervoor dat u waarschijnlijk regelmatig onderweg bent. Bent u langere tijd van huis, dan is het aannemelijk dat u onderweg ook wel eens iets eet of drinkt. De vraag is of dergelijke kosten aftrekbaar zijn en zo ja, voor welk deel. Daarnaast is het voor ondernemers met personeel ook van belang hoe het fiscaal zit als hun werknemers dergelijke kosten maken.

De Belastingdienst heeft onlangs op zijn forum antwoord gegeven op de vraag of facturen gedigitaliseerd mogen worden. Wat moet u weten?

Conform de fiscale bewaarplicht moet u alles wat van belang is voor de bedrijfsvoering bewaren en wel in de vorm waarin het deel is gaan uitmaken van uw administratie. Een veelvoorkomende vraag in ondernemersland is dan ook of papieren documenten die tot de administratie behoren, gedigitaliseerd morgen worden. De Belastingdienst heeft hier onlangs op zijn forum antwoord op gegeven.

Sinds 2020 geldt er een nieuwe regeling als u aan een werknemer een fiets van de zaak ter beschikking stelt. De regeling wordt veel gebruikt, maar omdat er toch nog wat zaken onduidelijk waren, heeft de Belastingdienst een en ander verduidelijkt.

Ter beschikking stellen.
De regels die we hier beschrijven, gelden als u als werkgever aan een werknemer een fiets ter beschikking stelt. Dit betekent dus dat de fiets geen eigendom van de werknemer wordt.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.