Ze zijn de nachtmerrie voor menig ondernemer: klanten die een betalingstermijn hanteren van 60 dagen of langer. Wat is er nu veranderd per 1 juli 2017?

Niet te betalen ...
Klanten die een lange betaaltermijn hanteren zijn funest voor uw liquiditeit. In 2013 zijn er al wettelijke regels gekomen met betrekking tot betalingstermijnen. Vanaf 1 juli 2017 kunt u trage betalers echter nog eenvoudiger aanpakken, met de wet aan uw zijde.

Wat verandert er?
Vanaf 2013 geldt een standaard betalingstermijn van 30 dagen. U mocht daarvan afwijken indien dit voor beide partijen aanvaardbaar was. Echter, vanaf 1 juli 2017 is het voor grote bedrijven verboden om een betalingstermijn van langer dan 60 dagen te hanteren. Staat in contracten of algemene voorwaarden toch een betalingstermijn van meer dan 60 dagen, dan is deze bepaling niet geldig. De standaardbetalingstermijn van 30 dagen gaat dan gelden. Grote bedrijven zijn bedrijven die een uitgebreide jaarrekening moeten deponeren.

Indien u als ondernemer beschikt over een zelfstandige werkruimte in uw woning, dan zijn de kosten aftrekbaar. Een van de voorwaarden is dat u minimaal 70% van uw totale inkomen in of vanuit deze werkruimte verwerft. Hoe zit dat?

Octrooigemachtigde.
Het belang van dit 70%-criterium kwam onlangs aan de orde in een rechtszaak voor het Gerechtshof Den Haag, 02.05.2017 (GHDHA:2017:1184) . In deze zaak ging het om een ondernemer die als octrooigemachtigde actief is. Dit doet hij vanuit een werkruimte in zijn eigen woning.

Zelfstandige werkruimte.
De kosten van deze werkruimte heeft hij in mindering gebracht op zijn winst. Er is in dit geval sprake van een zelfstandige werkruimte. Dit is een werkruimte die allereerst beschikt over een eigen opgang. Daarnaast zijn er een toilet en watervoorziening waardoor deze werkruimte in theorie ook aan derden zou kunnen worden verhuurd.

administratiekantoor heling zelfstandige werkruimte

Extra voorwaarden
De wet staat inderdaad toe dat de kosten van een werkruimte in de eigen woning fiscaal aftrekbaar zijn indien er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Dit is echter niet de enige eis waaraan moet worden voldaan.

De voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2017 zijn alweer verstuurd. Als u deze aanslag in een keer betaalt, kunt u gebruikmaken van de betalingskorting. U staat nu voor de vraag: wel of niet doen? Wat is wijsheid?

Belasting betalen is nooit leuk.
Als de Belastingdienst u dan ook nog eens belasting- of invorderingsrente in rekening brengt, wordt dat nog erger. Zeker omdat de belastingrente voor aanslagen inkomstenbelasting 4% bedraagt. En dat terwijl u momenteel blij mag zijn als u bij de bank een rentevergoeding van 0,5% krijgt!
Let op. Als de Belastingdienst rente vergoedt, doet zij dat ook tegen een rente van 4%. Dat is dan weer leuk. Echter, een aantal jaren geleden is het aantal situaties waarin de Belastingdienst nog rente vergoedt, sterk beperkt. In de praktijk komt dit dan ook nog maar weinig voor.

Betalingskorting op voorlopige aanslag
Inkomstenbelasting 2017.
Een mogelijkheid die is blijven bestaan, is om gebruik te maken van de betalingskorting. Deze korting krijgt u als u een aanslag ontvangt die u in termijnen mag betalen, maar die u ineens en voor de eerste vervaldag betaalt. Dit speelt op dit moment bij de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2017.

Voor een aantal fiscale faciliteiten geldt als eis dat u voldoende uren aan uw onderneming moet besteden. Daarbij rust de bewijslast op u, maar de fiscus moet wel de redelijkheid in acht nemen. Wat betekent dat in de praktijk?

Hoe zat dat ook alweer?
Voor een aantal belangrijke fiscale tegemoetkomingen geldt dat u minstens 1.225 uur in uw bedrijf moet werken. Dit ‘urencriterium’ geldt voor de zelfstandigenaftrek, de oudedagsreserve, de S&O-aftrek en de meewerkaftrek. Alleen al de zelfstandigenaftrek levert u een aftrek op van € 7.280,-, dus uw belang is groot. De fiscus probeert te voorkomen dat de fiscale voordelen ook worden geclaimd indien hier geen recht op bestaat, maar gaat daarin soms te ver. Dit zagen we onlangs in een zaak voor de Rechtbank Noord-Nederland, 17.11.2016 (RBNNE:2016:4514) . Wat speelde er en wat heeft u eraan?

urenstaat

Uren geschat?
In de betreffende zaak ging het om iemand die als fotograaf actief was. Hij legde zich onder meer toe op het zelf fotograferen, maar ook op het organiseren van cursussen en fotostudiereizen. De uren die hij hieraan spendeerde, hield hij bij in zijn agenda.Hij registreerde voor het betreffende jaar een totaal van 1.246,5 uren. De fiscale winst bedroeg slechts € 2.650,-, onder meer door een zelfstandigenaftrek van destijds nog € 9.484,-. De inspecteur ging niet akkoord en stelde dat het opgevoerde aantal uren te veel gebaseerd was op schattingen.

Voor de OZB betaalt u voor een woning alleen de eigenarenheffing. Voor bedrijfspanden krijgt ook de gebruiker een aanslag. Maar hoe zit het bij een gecombineerd woon-werkpand en wanneer is een pand eigenlijk zelfstandig?

De WOZ-beschikking komt eraan.
Binnenkort vallen de nieuwe WOZ-beschikkingen weer in de bus. Eigenaren van een woning ontvangen op basis van deze beschikking een aanslag OZB. Dat is ook zo voor een bedrijfspand, maar dan ontvangt daarnaast ook de gebruiker een aanslag. Bent u dat zelf, dan krijgt u ze dus beide. Het is daarom van belang om te weten hoe het zit met gecombineerde woon-bedrijfspanden en wanneer een pand voldoende zelfstandig is om een aparte WOZ-beschikking te krijgen.

Lees het hele artikel!

Kost filerijden u ook geld?
Overweegt u om wat vaker het openbaar vervoer te nemen? Als u in de file staat, kunt u immers niet werken. Het zijn verloren uren. Als u het aantal uren kunt inschatten, weet u ook hoeveel niet-facturabele uren u erbij krijgt en wat dat filerijden u kost. Hoe zit dat dan fiscaal en wat is handig om te weten?

Hoe zit dat met die € 0,19?
Zoals u weet mag u sowieso altijd € 0,19 per kilometer reiskosten in aftrek brengen op de winst. U hoeft geen bewijsdocument te kunnen overleggen, maar u moet wel een kilometer-administratie voeren die strookt met uw agenda. Het maakt daarbij niet uit of u met een privéauto, met de fiets of met het openbaar vervoer reist. Tip. Reiskosten mag u ook gerust aan uw klant doorberekenen. De fiscus ziet dit als omzet waarover u btw moet afdragen. Dat staat natuurlijk los van de reiskosten die u zelf aftrekt.

U wilt graag met uw klanten een relatie onderhouden en hen van tijd tot tijd leuke tips, nieuwtjes en aanbiedingen sturen. Dan moet u natuurlijk wel hun e-mailadressen hebben. Hoe verzamelt u die slim en vooral juridisch correct?

Waarom geven klanten hun e-mailadres?
Er zijn maar weinig klanten die hun e-mailadres prijsgeven omdat u het vraagt. Klanten geven hun e-mailadres omdat ze er iets voor terugverwachten. Tip. Als u om een e-mailadres vraagt, moet u iets in het vooruitzicht stellen. Denk aan korting, extra service of een klein geschenk. “Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een gratis ...”

Wanneer vraagt u ernaar?

Factuurverplichting.
Als u verplicht bent een factuur uit te reiken, moet u ook aan de factuurvereisten voldoen. U bent niet altijd verplicht een factuur uit te reiken. Voor prestaties die btw-vrijgesteld zijn en voor Nederlandse particulieren hoeft u geen factuur uit te reiken. Aan ondernemers, rechtspersonen (bijvoorbeeld BV, stichting of vereniging) en bij afstandsverkopen moet u juist altijd facturen uitreiken.
Let op. Als u meestal ondernemers als afnemer heeft, moet u ook aan particulieren factureren.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.